Ebema
Creativity makes the difference
nl / fr
 
Overzicht projecten ↓
Doortocht Hechtel
Carolien Haijen
Antea Group
Landschapsarchitect
Pol Kinnart

Ontwerper

Waar een wil is, is er minder weg

Herinrichting centrum Hechtel-Eksel: minder weg, meer centrum

Het centrum van Hechtel. Bewoners keuvelen gemoedelijk op het kerkplein, fietsers rijden veilig over een voor hen gereserveerde strook, mensen wachten op de bus aan een fraaie halte. Voor wie er lange tijd niet meer geweest is, is de kern van Hechtel vandaag onherkenbaar.

De N715 en de N73 zijn twee rechte stukken asfalt die elkaar kruisen in Hechtel. Zwaar vrachtvervoer en koning auto waren er ooit heer en meester. Maar door de jaren heen ontwikkelde het centrum zich rond dat kruispunt. De bewoners bouwden er scholen, woningen en winkels. Meer en meer fietsers en voetgangers deelden de wegen met het zwaar en snel verkeer. Het duurde niet lang of leefbaarheid en mobiliteit botsten met elkaar. Voor het gemeentebestuur en de Vlaamse overheid kon het zo niet verder. En toen het tijd was om de riolering te vernieuwen, besloten ze om meteen heel het centrum aan te pakken. Ingenieurs- en adviesbureau Antea kreeg de opdracht om het nieuwe centrum van Hechtel te ontwerpen.


Twee autosnelwegen

“Je kunt je de situatie best voorstellen als twee autosnelwegen, die in een leefomgeving liggen”, steekt Carolien Haijen van wal, landschapsarchitecte en verkeersdeskundige van Antea. “De bedoeling was om de doortocht veiliger te maken voor alle weggebruikers.” Pol Kinnart, bouwingenieur bij Antea: “Om de kern te onderscheiden van het gebied daarbuiten, hebben we de gewestwegen in het centrum laten aanleggen in beton. Daarbuiten bleef het asfalt. Automobilisten zien zo dat ze een woongebied binnenrijden en passen hun rijstijl aan.” De eerste steen van een leefbare kern was gelegd.


In primeur

Veiligheid en degelijkheid zijn doorgaans de belangrijkste criteria bij openbare werken. Maar de gemeente Hechtel wou zich ook onderscheiden. Carolien Haijen: “Voor het voetpad hebben we in primeur een legverband toegepast dat net ontwikkeld was. Met heel veel variatie en tal van mogelijkheden. Zelfs de kleur is op maat gemaakt voor de gemeente.” Pol Kinnart: “Voor het fietspad hebben we een stuk van de rijweg afgesnoept. Terwijl fietsers het vroeger moesten doen met wat geschilderde lijnen op het asfalt, rijden ze vandaag op een vrijliggend fietspad met kantstrook en opstaande boordsteen.”


Wonen, ontmoeten, winkelen

Naast veiligheid op de weg, moest de kern ook qua leefbaarheid opgewaardeerd worden. Aantrekkelijk wonen, ontmoeten en winkelen waren prioriteiten. Carolien Haijen: “Het plein voor de kerk wordt beschouwd als het centrum. Om de eenheid te bewaren, hebben we de bestrating op de assen doorgetrokken naar het pleingedeelte. Groen, banken en aantrekkelijke verlichting maken van het plein een echte ontmoetingsplaats.” Pol Kinnart: “Ook de bushalte op het plein hebben we aangepakt samen met De Lijn. Zo werden de bijzondere boordstenen heel goed ontvangen. De bussen rijden er zonder schade tegenop en staan zo meteen goed om de passagiers comfortabel te laten instappen.” Innovatie met beton? Yes we can!

“Innoveren met beton? Yes we can!”




Ebema N.V.
Algemene voorwaarden
Dijkstraat 3, B-3690 Zutendaal | T: +32 89 610011 | F: +32 89 613143
Oostmalsesteenweg 204, B-2310 Rijkevorsel | T: +32 3 3120847 | F: +32 3 3117700